Teoria privind recunoașterea meritelor pentru motivarea angajaților și ridicarea nivelului de engagement există de peste 2500 de ani. În lumea afacerilor de azi, totuși, pentru ca este gratis și recunoscută de către toată lumea, majoritatea oamenilor – în special cei din poziții de management – nu o utilizează atât de des pe cât ar trebui. Oamenii caută constant următorul cel mai bun lucru, uitând de teoriile încercate și demonstrate pentru motivarea angajaților ce au funcționat foarte bine în ultimele secole.

Motivația provine din mai mult decât bancnote și cecuri. De fapt, recunoașterea meritelor angajaților este esențială pentru a-i păstra fericiți, implicați și motivați.

Trebuie să schimbați felul în care îi întâmpinați pe oamenii care fac o treabă bună. “Recunoașterea meritelor angajaților” este un subiect foarte popular în rândul celor mai mari bloguri și autori pe  tema business-ului, dar și al coach-ilor. Ceea ce nu citiți atât de des este de ce si cum funcționează de fapt.

2 motive pentru a începe recunoașterea meritelor de astăzi:

1. O stare fizică de bine.

Când cineva îți oferă feedback pentru ceva ce ai făcut bine și știi ca e pe merit (cu alte cuvinte, nu flatare)  spunând  “O, ai făcut o treabă bună aici!”, ar trebui să sune mai degrabă ca: “Ai făcut o treabă bună, iar motivul pentru care spun asta este ca Mihai Popescu, clientul nostru, mi-a trimis un email spunându-mi cum munca ta a avut un impact mare pentru afacerea lui, procentul ROI (întoarcerea investiției) a crescut cu 40%, iar ei îți atribuie asta ție și eforturilor tale”.

Atunci când îi oferi cuiva feedback pozitiv și recunoașterea  autentică a meritelor, este produsă o reacție chimică la nivelul creierului. Sunt eliberate dopamină și serotonină: chimicalele stării de bine. Sunt aceleași chimicale eliberate ca atunci când faci exerciții fizice sau când mănânci dulciurile preferate, ca înghețata sau ciocolata. Atunci când îi recunoști meritele cuiva,  le produci o stare reală de bine în creier.

Dar, uite ce se întâmplă la nivelul subconștientului; o mică voce din cap spune “Orice ai făcut acolo, fă-o din nou…s-a simțit plăcut.”. Amintiți-vă de propria voastră experiență, atunci cand cineva v-a lăudat pe merit.

De exemplu, chiar săptămâna trecută un coleg m-a felicitat pentru un proiect la care lucrasem și mi-a argumentat de ce a fost foarte reușit. Nu doar că am zâmbit, m-am simțit bine față de mine și față de munca mea, dar am și transmis asta mai departe. Am împărtășit feedback-ul pozitiv tuturor celorlalți membri cu care lucrasem la proiect. Deci eu, în schimb, am creat aceeași reacție chimică pentru ei. Așa suntem  construiți ca oameni.

2. După faptă și răsplată

Acesta a fost doar efectul fizic produs de recunoașterea meritelor angajaților. Al doilea lucru este aspectul psihologic. Există un lucru pe care psihologii îl numesc “norma reciprocității”. Atunci când îi faci cuiva un favor sau le oferi ceva – chiar dacă nu au cerut, nu vor sau lucrul respectiv nu are valoare pentru ei (și chiar dacă nu te plac) – ei vor tinde spre a răsplăti. Vor să îți ofere ceva înapoi. Deci atunci când îi oferi cuiva recunoaștere, împreună cu acea doză de dopamină și serotonină, se va simți mai bine cu persoana lui pe moment. Asta declanșează o norma de reciprocitate; acum acei oameni se vor gândi la ce pot face pentru tine. Recunoașterea meritelor creează un mediu în care oamenii devin implicați unul față de celălalt și față de manageri. De asta oferirea de feedback pozitiv este atât de importantă.

Dacă este atât de ușor, tu de ce nu o practici?

Nimeni nu spune că trebuie să fii lider sau manager ca să-i poți aprecia pe ceilalți. Motivarea și implicarea angajaților este un lucru uimitor. Fii sigur că știi cum să le integrezi în compania ta, indiferent de titlu, nivel sau poziție.

Dacă ești membru de echipă sau manager, asigură-te că le recunoști meritele colegilor, atunci când consideri sincer că o merită. Iar dacă ești un executiv sau director de HR, asigură-te că asta reprezintă o parte importantă din cultura organizațională a companiei tale.

Voi cum le recunoașteți meritele și îi răsplătiți pe angajați? Ce credeți că este crucial în motivarea lor?