Uneori, experții în relații încurajează cuplurile să se certe – unele subiecte trebuie dezbătute, iar certurile pot întări o relație. În mod similar, pot apărea conflicte și într-o companie. Orice grup de indivizi își va avea diferențele de opinie.
Diversitatea este însă esențială pentru a construi o echipă de succes, ceea ce înseamnă că și echipa voastră va întâmpina dificultăți. Dacă știți cum să vă descurcați cu personalitățile și stilurile de lucru aflate în conflict, veți fi un manager mai bun.
Confictul nu este doar natural, ci este chiar productiv. Dar asta se întâmplă doar atunci când oamenii știu să îl gestioneze. Problema este că cei mai mulți manageri nu sunt învățați niciodată cum să gestioneze conflictele de la locul de muncă. Ei își dezvoltă abilitățile necesare pentru a deveni experți în ceea ce fac, dar le lipsește o pregătire formală în privința abilităților interpersonale pe care trebuie să le dobândească “din mers”.
Învățați cum să gestionați conflictele de la locul de muncă evitând aceste greșeli comune de management:
   1. Lipsa acțiunii
Ignorarea conflictelor din echipă nu le va face să dispară. Din păcate, aceasta este metoda pe care cei mai mulți manageri o aleg pentru a gestiona conflictele de la locul de muncă. Mai mult de jumătate din participanții unui sondaj de la Roffey Park au spus că organizațiile în care lucrează nu iau măsuri pentru a rezolva conflictele. Aceasta este o alegere atât de populară încât 35% dintre manageri ar sări mai degrabă cu parașuta în loc să discute o problemă cu colegii. Cu toate acestea, lipsa acțiunii îți poate distruge organizația. Dacă o problemă rămâne nerezolvată, aceasta va lăsa în urmă resentimente ce pot afecta proiectele din viitor chiar și după ce subiectul disputei a devenit irelevant. Lipsa acțiunii duce la relații tensionate între angajați.
   2. Competiția
Foarte mulți oameni evită conflictele din cauza fricii. Ei nu vor să intre în conflicte deoarece le este teamă că vor pierde. Frica apare când managerii văd conflictele ca pe ceva incontrolabil, o situație din care nu pot ieși învingători. Eliminați factorul competiție din conflict și veți fi capabili să analizați situația dintr-un punct de vedere mult mai calm și neutru. Dacă “victoria” este singurul vostru scop, conflictele pot dura la nesfârșit.
Puneți obiectivele companiei mai presus de interesele personale. Asta înseamnă renunțați la orgoliu și să întâmpinați problemele. Înlăturarea factorului competiție vă va ajuta să vă dați seama dacă problema pe care o aveți de rezolvat este una organizațională sau una de personalitate.
   3. Ignorarea angajaților
Dacă ați trecut deja de problema lipsei de inițiativă și ați scos competiția din ecuație, mai există o posibilă piedică în dezoltarea abilităților de gestionare a conflictelor. O greșeală pe care o fac mulți manageri este aceea de a nu asculta. Reducerea la tăcere a angajaților înainte de a-i asculta poate fi la fel de ineficientă ca și lipsa acțiunii.
Potrivit site-ului Come Recommended, “85% din ceea ce știm este dobândit prin ascultare”. Numai un ascultător activ poate rezolva conflictele în mod eficient, construind, astfel, o fundație mai solidă pentru viitor. Este bine să luați în calcul mai mult decât rezolvarea conflictului actual, având în vedere și prevenirea conflictelor viitoare.
   4. Neincluderea HR-ului.
Folosiți-vă de această resursă importantă în compania voastră. Acesta este rolul resurselor umane – să vă ajute în situații de acest gen. HR-ul acționează obiectiv și vă oferă sfaturi raționale bazate pe politicile companiei.

Gestionarea conflictelor de la locul de muncă ține până la urmă de respect. Managerii eficienți își prețuiesc angajații. Mesajul pe care îl comunicați atunci când evitați conflictele este, de fapt, acela că neînțelegerile dintre angajați nu sunt destul de importante pentru voi. Conflictul devine competiție atunci când lăsați mândria să intervină în activitatea voastră. Iar atunci când încercați să rezolvați conflictele dintr-o poziție autoritară, le puteți amplifica. Rețineți aceste probleme comune de management și veți transforma conflictele într-un alt instrument al succesului organizației voastre.

Voi cum gestionați conflictele la locul de muncă?