Probabil că cel mai important aspect al leadership-ului adevărat este abilitatea de a comunica eficient cu ceilalți. Abilitățile admirabile de luare a deciziilor, bunăvoința de a împărți responsabilitățile sau capacitatea de a anticipa ce urmează să se întâmple. Acestea nu contează prea mult dacă nu sunteți capabil să vă conectați cu oamenii pe care-i conduceți.

Din păcate, executivii ocupați nu sunt mereu conștienți atunci când angajații nu înțeleg ce li se spune. Intenționat sau nu, acești lideri afișează anumite comportamente care împiedică, în loc să faciliteze, acel tip de comunicare ce îmbină echipele.

Dacă aceste comportamente nu se schimbă, compania va rămâne blocată în același punct. Și mai rău, angajații pot schimba locul de muncă în căutarea unei companii cu o cultură organizațională mai transparentă.

Acestea sunt cinci semne care indică faptul că nu comunicați eficient cu angajații.

  1. Nu sunteți dispus să abordați subiecte inconfortabile.

Unii lideri pur și simplu nu pot să facă față confruntărilor. În schimb, supra-compensează în direcția opusă, se învârtindu-se în jurul unui subiect inconfortabil și învinuind pe altcineva pentru nevoia de a adresa o problemă.(“ Eu, personal, nu am o problemă cu felul în care ai gestionat proiectul recent, dar cineva de la Marketing a fost nemulțumit.”).

Ca rezultat, angajatul al cărui comportament are nevoie de schimbări încheie conversația fără să aibă o idee clară despre ce ar trebui să facă. În situații de acest gen, comportamentul nedorit va continua, exasperând persoana care nu a vrut să exprime problema în mod direct.

  1. Nu vă puteți controla emoțiile.

Există lideri de succes care, totuși, au probleme ocazionale de gestionare a furiei. Sau, așa cum am explicat mai sus, au evitat să confrunte o problemă atât de mult timp încât, atunci când apare un nou incident , pur și simplu își pierd controlul, certând un angajat care nici măcar nu înțelege despre ce este vorba. Aceasta nu este doar comunicare ineficientă, ci, mai mult, dă impresia că persoana care conduce nu poate să-și asume responsabilitatea necesară, dacă nu poate să-și controleze nici măcar propriul comportament.

“ Indiferent cât de valide sunt nemulțumirile tale, tot vei arăta puțin nebun atunci când pierzi controlul propriilor emoții”, spune Halley Bock, CEO și președinte al Fierce,Inc., o companie de dezvoltare și training al leadership-ului. “Mai mult, dacă nefericitul angajat este copleșit de feedback, nu există nicio modalitate prin care să reușească să-l analizeze pe tot”

Indiferent dacă urâți confruntările sau dacă comportamentul dumneavoastră este prea ostil, în ambele variante soluția este să fiți întotdeauna direct cu angajații. Explicați care este problema sau nemulțumirea dumneavoastră (pe un ton calm) și discutați clar care sunt pașii pe care ei îi pot face pentru a rezolva situația.

  1. Nu reușiți să pregătiți angajații pentru schimbări importante.

Anumite situații necesită cea mai eficientă comunicare posibilă, ca de exemplu atunci când o companie începe o reorganizare. În prea multe cazuri, totuși, executivii sunt prea ocupați să formuleze un plan de reorganizare încât eșuează în a-i păstra pe angajați informați legat de ce urmează. În astfel de situații, bârfele și confuzia înfloresc, ceea ce va duce la scăderea moralului și la o lipsă de entuziasm față de schimbarea ce urmează.

Chiar dacă nu este întotdeauna practic să anunțați detaliile despre o schimbare importantă cu mult înainte, totuși, liderii ar trebui să pregătească mereu angajații pentru un astfel de anunț.

Stever Robbins, CEO al firmei de consultanță și coaching Stever robbins, Inc., propune o abordare diferită.  “În loc să anunțați o decizie controversată unui grup întreg, mai bine pregătiți oamenii unul câte unul”, spune el. “Aflați cine ar avea ceva de obiectat și de ce. După asta, discutați problemele pe care vi le-au adresat angajații respectivi.”.

  1. Nu auziți veștile proaste până nu este prea târziu.

Există un efect interesant al urcării pe scara corporativa. Cu cât mergeți mai sus, cu atât este mai puțin probabil să auziți vești proaste de la cei din companie care vă raportează ultimele informații. Este posibil să nu fiți conștient de asta, dar abilitățile dumneavoastră de comunicare îi pot descuraja pe angajați să vă spună problemele.

“Cu cât ai mai multă putere, cu atât afli mai greu de probleme, “ menționează Robbins. “Dacă vreți o evaluare sinceră a unei probleme, căutați veștile proaste, acceptați-le, și arătați-vă aprecierea pentru faptul că le-ați primit.”

  1. Subestimați inteligența angajaților.

Marile probleme dintr-o afacere sunt, de obicei, complexe și greu de înțeles, chiar și pentru executivii implicați. Dar, liderii responsabili de comunicarea acestor probleme angajaților ajung să simplifice mult prea mult. Ei presupun că acei angajați nu pot să prindă nuanțele problemei, deci nici măcar nu încearcă să le prezinte punctele cheie. Este o presupunere foarte periculoasă.

O abordare mult mai eficientă se bazează pe presupunerea opusului – și anume că prin depunerea efortului de a clarifica o situație sau o problemă, veți avea succes în comunicarea cu oamenii pe care-i conduceți. Până la urmă, ajutarea oamenilor să înțeleagă este un element vital al comunicării eficiente. Cu cât angajații înțeleg mai mult, cu atât vor fi mai motivați să încerce să rezolve problema. Este posibil ca angajații să vină cu soluții la care nu s-a mai gândit nimeni înainte – în acest caz, toți au de câștigat.

Voi reușiți  să comunicați eficient la locul de muncă?