Indiferent dacă vă place sau dacă urâți ceea ce faceți, probabil că vă gândiți ocazional la muncă în timpul liber. Vă gândiți cum vă veți descurca cu o problemă mai complexă sau cu un client nemulțumit? Vă întrebați cum să vă mulțumiți șeful sau dacă trebuie să vă schimbați locul de muncă?

Există un punct în care toate aceste gânduri ajung să nu mai fie folositoare, ci chiar dăunătoare. Acest punct începe atunci când vă faceți griji în mijlocul nopții despre ce se întâmplă la birou, când vă scrieți ce aveți de făcut pentru serviciu pe lista de cumpărături sau când primiți din ce în ce mai puține telefoane de la prieteni (deoarece singurul lucru despre care vorbiți este munca voastră).

Cu alte cuvinte, când aduceți prea mult acasă de la locul de muncă – chiar dacă tot ce aduceți există doar în mintea voastră – puteți avea prea multe anxietăți, să nu dormiți destul și să deveniți cei mai plictisitori parteneri de conversație.

Să vă spuneți singuri “nu ma mai gândesc la muncă” nu prea funcționează, dar, folosind aceste sfaturi de la Fast Company, vă puteți antrena creierul să se deconecteze atunci când părăsiți biroul:

1. Creați-vă ritualuri de tranziție.

Drumul către casă este actul fizic care vă separă de muncă, dar încercați să adăugați și ceva mental acestei activități. Laura Vanderkam, autorul articolului de la Fast Company, recomandă ascultarea sau citirea unor articole sau știri ușoare, dar alte lucruri pe care le puteți face sunt: să ascultați melodiile preferate, să vă jucați pe telefon sau să vă sunați un prieten. Vanderkam mai recomandă și șă-i întrebați pe ceilalți membri ai familiei cum au fost zilele lor și să fiți buni ascultători atunci când vă povestesc.  Concentrarea asupra celorlalți oameni este o metodă bună de a vă deconecta de propriile gânduri.

2. Oferiți-i creierului o nouă problemă de rezolvat.

Dacă mintea voastră este încă agitată după ce părăsiți biroul, canalizați acea energie către altceva. Gândiți-vă dacă ar trebui să mergeți la nunta acelui văr îndepărtat,  în ce culoare ar trebui să vopsiți baia sau unde vreți să plecați în vacanță. Folosiți-vă de timpul imediat de după muncă pentru a vă gândi la astfel de lucruri. Dacă încă sunteți distrași, rugați un prieten să vă dea o problemă de rezolvat. În acest fel, veți avea cu siguranță la ce să vă gândiți pe drumul spre casă.

3. Rezervați-vă un timp exclusiv pentru griji

Acesta poate fi cel mai folositor dintre sfaturi, în special atunci când vă gândiți la o problemă complexă. Plănuiți-vă să vă păstrați timp mai târziu pentru stres. Gândiți-vă: “O să răspund acelui email mâine, după cafea și nu o să mă mai gândesc la asta până atunci” sau „Acea întâlnire îngrozitoare este plănuită pentru marți, deci îmi voi păstra luni doua ore pentru a mă pregăti” Așa cum spune și Vanderkam, “De cele mai multe ori, creierul are nevoie doar  să știe că va veni timpul pentru problema respectiva, dar acel timp nu este acum.”

Voi ce alte modalități ați găsit să vă deconectați după o zi de muncă?

 

 

Surse:
www.themuse.com
www.fastcompany.com