Este un fapt știut de mult timp: “Banii nu pot cumpăra fericirea”. Un studiu științific de la “Social Psychology & Personality Science” are mai multe de adăugat acestei axiome. Una peste alta, banii pot reduce nefericirea, dar nu pot crește fericirea. Pe scurt, “deoarece fericirea nu înseamnă pur și simplu absența tristeții sau invers, venitul poate avea un impact diferit asupra fiecărei dintre aceste emoții”. Acest adevăr se pare că se aplică și în cazul nivelului de engagement și motivarea angajaților: banii nu pot îmbunătăți niciuna dintre acestea.

Vestea bună este că există alți stimuli ce pot motiva și crește nivelul de engagement al angajaților. Următoarele sunt câteva modalități simple de a realiza asta:

1. Fiți generoși cu laudele

Aceasta este cea mai importanta, cea mai ușoara și cea mai eficientă metodă de a-ți motiva angajații fără bani – de asta probabil ați mai auzit înainte de ea. Dacă un angajat arată cele mai mici semne de îmbunătățire, laudă-l. Laudă-l în privat. Laudă-l în public. Angajează un avion pentru a scrie: “Bună treabă!”(Deși asta s-ar opune scopului de a motiva angajații fără bani). Indiferent cum alegi să o faci, laudă-ți angajații pentru o treabă bine făcută.

2. Reduceți managementul

Poate suna oximoronic să aveți un lider de proiect fără un manager de proiect, dar înlăturând rolul de manager de echipă poate face echipa să lucreze unită ca un grup, față de situația în care angajații comunică individual cu o singură persoană. Permiterea angajaților să lucreze împreună ca o echipă cu roluri diferite, dar egale, poate crește productivitatea.

3. Transformați ideile dumneavoastră în ideile lor

Nimănui nu-i place să i se spună ce să facă. Se împotrivește fiecarei părți din noi. În loc să le cereți lucruri, mai bine îi întrebați. Mai mult, găsiți o modalitate prin care să-i faceți pe angajați să simtă că ei au venit cu ideea. Spuneți-le ceva ca: ”Eu cred că dacă rezolvăm lucrurile astfel, va funcționa, tu ce crezi?”, iar după lăsați-i pe ei să dezvolte ideea mai departe și să o pună în practică cu entuziasm.

4. Încercați să nu criticați sau să corectați

Toată lumea mai greșește din când în când. Nimănui nu-i place să i se amintească asta. Sigur, angajații vor mai face ceva greșit câteodată, dar în loc să-i criticați – și posibil să nu apreciați majoritatea lucrurilor bune pe care le-au făcut – încercați să folosiți greșeala ca o oportunitate de învățare. Întrebați angajatul ce ar fi putut să facă diferit pentru a evita problema. Este de asemenea posibil ca atunci când face un lucru cum nu a mai fost făcut înainte, angajatul să găsească o metoda mai bună de a rezolva problema respectivă. Chiar dacă nu este neapărat cazul în această situație particulară, învinuirea poate înăbuși gândirea creativă. Critica este principala cauză a demotivării angajaților

Reducerea negativității, în cel mai larg sens, poate fi cea mai bună modalitate de a motiva angajații fară utilizarea recompenselor materiale.  Un studiu de la “Social Psychology” conclude că: “suntem mai afectați psihologic de lucruri rele decât de lucruri bune. Iar în cazul banilor, are foarte mult sens și puteți realiza asta intuitiv: lipsa banilor vă poate tortura și fura somnul atunci când problemele și facturile se adună. Obținerea lor, în schimb, nu are nici pe departe același efect dramatic în cealaltă direcție. “Nivelul de engagement al angajaților, la fel ca și fericirea acestora, nu poate fi cumpărat. Dar acesta este un lucru bun. Orice organizație, indiferent de posibilitățile materiale, poate obține nivele înalte de engagement și motivație ale angajaților – iar acest lucru este de neprețuit.

Voi cum reușiți să vă motivați angajații fără utilizarea recompenselor materiale?